Uddannelsen giver dig teoretiske og praktiske kompetencer til at arbejde med kommunikationsopgaver i en organisation.
Du beskæftiger dig med forskellige aspekter af det kommunikationsfaglige, fx strategisk tænkning, planlægning og udførsel og journalistiske færdigheder.
Fag
Uddannelsen giver viden, færdigheder og kompetencer på en række områder, der dækkes af fagene:
- Journalistisk metode, hvor du lærer at researche, vinkle og formidle journalistisk.
- Kommunikation og analyse, hvor du igennem brug af teori og modeller lærer at analysere organisationers kommunikationsprocesser og produkter og får forståelse for sprogets betydning i kommunikation gennem retorikkens grundbegreber.
- Organisationsteori og intern kommunikation, hvor du opnår viden om organisationers strukturelle, kulturelle og ledelsesmæssige forhold, og du lærer at arbejde med intern kommunikation.
- Undersøgelsesmetoder, hvor du opnår viden om samfundsvidenskabelig metode og lærer at anvende kvantitative og kvalitative metoder til dataindsamling.
- Strategisk kommunikation, hvor du lærer at arbejde med kommunikation på et strategisk niveau og have fokus på stakeholdere.
- Kreativitet, medier og indhold, hvor du lærer at arbejde kreativt med at producere indhold i forskellige genrer til forskellige medier.
- Politik og medierne, hvor du lærer om samspillet mellem det politiske system og mediernes rolle.
- Kampagneudvikling og evaluering, hvor du lærer at udvikle, projektlede og evaluere kampagner.
- Krise- og forandringskommunikation, hvor du lærer, hvordan en kommunikatør kan arbejde med kommunikation i forbindelse med forskellige typer af kriser og forandringer
- Videnskabsteori, hvor du gennem en række forskellige videnskabsteoretiske positioner bliver indført i det videnskabelige grundlag for kommunikationsfaget.
På uddannelsens 5. semester vil du desuden møde følgende fagområder:
- Crisis- and Change Communication in a CSR Context, hvor du vil opnå viden om relevante teorier og modeller inden for forandrings- og krisekommunikation med særligt fokus på kriser og organisatoriske forandringer relateret til CSR, bæredygtighed og samfundsansvar.
- Sustainable Entrepreneurship and Business Developement, hvor du kommer til at arbejde med at kombinere entreprenørskab og bæredygtighed, og tilegne dig viden om, hvordan bæredygtighed kan drive innovation og omvendt.
- Execution of CSR and Sustainability Communication, hvor du lærer om, hvordan organisationer i praksis kan kommunikere samfundsansvar på ansvarlig vis.
Titel
Uddannelsen giver adgang til titlen Professionsbachelor i kommunikation.