På TEK er der en stor gruppe af mandlige ansøgere, der er uddannelsesfremmede. Langt de fleste af disse har i forvejen en erhvervsuddannelse og nogle års erhvervserfaring. De skal bestå et adgangskursus til ingeniøruddannelserne, inden de kan optages. Denne gruppe er præget af usikkerhed om, hvorvidt de nu også kan finde sig til rette med at sidde på skolebænken igen. En videregående uddannelse er ofte et stort spring for dem, og der er meget på spil. Nogle har familie, de skal forsørge. Og et nederlag for dem ville være ubærligt og krænke deres ære. For mange er det også et markant miljøskifte, og de føler, at de svigter deres venner og det miljø, de kommer fra.
Nogle ansøgere oplever, at familie eller venner sætter spørgsmålstegn ved, om de nu også kan klare det. Unge mænd, der siger: "Jeg skal vise min far, at jeg godt kan", søger bekræftelse hos mig på, at de kan gennemføre, og at det er det rigtige for dem. De spørger ofte:
"Hvad synes du, jeg skal gøre? Tror du, jeg kan klare det? Kan jeg nu være sikker på, at der er arbejde bagefter?"
Disse unge mænd kommer ofte fra et meget barsk maskulint miljø, hvor der ikke er plads til at vise følelser og svagheder. Mange har ikke tillid til deres egne intellektuelle kompetencer, og det kræver en del vejledning at få dem til at tro på, at de har de rette ressourcer til at gennemføre en akademisk uddannelse.
Med denne gruppe gør jeg meget ud af at få dem til at reflektere sammen med mig og sætte ord på deres ambitioner, og hvad der driver dem til at tage springet ud i det ukendte. Når jeg spørger: "Hvad er det, du skal bevise over for din far?" er det første svar som regel: "Det ved jeg ikke." Og her gælder det om at give plads til tavshed og refleksion. Denne refleksion er ofte meget uvant for dem, og når det lykkes, kommer der et mere afklaret lys i deres øjne. Når de så begynder at erkende, at de har mere glæde af at lytte til egne drivkræfter end andres ambitioner, bliver de meget lettede.
Disse unge mænd skal have mere tid til at tænke, og det er afgørende at hjælpe dem med at sætte ord på, hvad de tænker og føler. Jeg har ofte held med at få dem til at finde tilbage til oplevelser, som gav dem succes. Jeg bruger her elementer, som fokuserer på styrkesider, hentet fra Peavys systemiske og konstruktivistiske vejledning (Peavy 2005). Det er som regel ikke svært at finde frem til erfaringer med små eller store sejre. Ofte opfordrer jeg dem til at fejre disse sejre igen og mærke, hvor godt det var. Med positiv bekræftelse understreger jeg over for dem (Berg og Szabó 2006), at studerende med erhvervserfaring som regel klarer sig rigtig godt og arbejder mere målrettet og med højere motivation end de lidt yngre ansøgere.