Trods viden om, at drengene har sværere ved skolen end pigerne, viser de følgende to eksempler, at det pædagogiske miljø prioriterer pigernes muligheder højest.
Eksempel 1:
Alle i uddannelsesverdenen har i meget, meget lang tid vidst, at drengene overbefolker samtlige taberstatistikker: fra uro i klassen til OBS-klasser, som det engang hed, og AKT-indsats, over specialundervisning og specialskoler til sygelighed, fjernelse fra hjemmet og kriminalitet - og til selvmordsstatistikkerne. I første halvdel af 1970'erne blev der som et slags forarbejde frem mod 1975-skoleloven lavet en lang række forsøg i folkeskolerne med køn som fokuspunkt. I alt 457 gennemførte forsøg. På trods af det pædagogiske miljøs fulde viden om sammenhængen mellem køn og skoleproblemer handlede samtlige forsøg om at gøre det lettere og mere gennemførligt for pigerne at gå i skole.
Eksempel 2:
Rapporten Køn, karakterer og karriere (EVA 2005) udkom næsten samtidigt med en PISA-undersøgelse. PISA-undersøgelsen viste, at pigerne var bedre end drengene i samtlige fag undtagen matematik og fysik. Her var drengene bedst. I EVA's undersøgelse af karaktererne ved afgangsprøverne, som er den enkeltfaktor, der betyder mest for muligheden for at tage en videregående uddannelse, var pigerne bedre end drengene i alle fag. Forskellene var signifikante, dog ikke i matematik og fysik, hvor pigerne nok havde et højere gennemsnit end drengene, men ikke signifikant højere.
I årene efter disse undersøgelser var der en ganske kraftig markedsføring blandt andet i bladet Folkeskolen af undervisningsmateriale til grundskolen, der var lavet for at gøre det lettere for piger at tilegne sig matematik og fysik. Altså de fag, hvor pigerne kun fik lidt højere karakterer end drengene. Jeg ringede til to af de daværende Amtscentraler for undervisningsmidler for at spørge efter materialer, der skulle gøre det lettere for drenge at tilegne sig de fag, fx skriftlig og mundtlig dansk, engelsk, tysk, hvor drengene lå signifikant dårligere. Men sådant materiale fandtes ikke. Der er 30 år mellem de pigefavoriserende forsøg i 1970'erne og de pigevenlige matematik- og fysikmaterialer i 2006-07 og den nærmest drengefjendske mangel på tiltag i alle de fag, hvor drengene var signifikant dårligere end pigerne. Jeg må altså konstatere, at to generationer i det pædagogiske miljø ret systematisk handler for at fremme pigernes vilkår og muligheder, selv om man hele tiden har vidst, at drengene har de største problemer i skole- og uddannelsessystemet.
Med andre ord er selve den måde, det pædagogiske miljø gennem flere generationer har forholdt sig til køn og uddannelse på, en del af årsagen til drengenes uddannelsesefterslæb.