Pigerne stormer derudaf. De klarer sig bedre end drengene i skolen, de uddanner sig mere og de gennemfører i højere grad end drengene deres uddannelse. Men det betyder ikke nødvendigvis, at drengene er sakket agterud. Deres tempo har bare ikke ændret sig i samme grad som pigernes.
Martin D. Munk, professor på Institut for Statskundskab ved Aalborg Universitet og leder af Center for Mobilitetsforskning, bruger billedet af to tog, der kører på parallelle skinner til at beskrive udviklingen hos henholdsvis pigerne og drengene.
Pigernes tog kørte længe meget langsommere end drengenes. Nu er der kommet gang i pigernes, og det har overhalet drengenes.
"Men drengenes tog kører også hurtigere end for 30-40 år siden. Flere drenge med en ikke-akademisk baggrund får faktisk en videregående uddannelse i dag. Men deres tog kører bare ikke så hurtigt som pigernes. Det er altså mere pigerne, der har forbedret sig voldsomt, end det er drengene, der er sakket bagud. De har sådan set bare fulgt det spor, de hele tiden har været i," siger han.