Som i al anden vejledning skal der være tale om en proces, hvor man opbygger et tillidsforhold, både til den unge og til forældrene. Forældrene skal gøres til medspillere i stedet for modspillere. De skal bringes til at tage et medansvar for, at den unge gennemfører uddannelsen, så den unge har opbakning og støtte.
Imidlertid har den senere tids stemning i samfundet i forhold til indvandrere påvirket mange forældres tillid til vejledere og vejledningssystemet. Kan vi stole på dem, og vil de virkelig det bedste for vores barn?
For at opnå tillid, må vejlederen forstå, hvordan værdier og traditioner kan påvirke opfattelsen. Og i den forbindelse skal vejlederen måske også kigge på sine egne holdninger – hvordan spiller de ind i vejledningen af den etniske unge? Er der noget, man har berøringsangst over for? Frem for alt skal man undgå, at det bliver "dem" og "os".
Tillid skal opbygges tidligt i skoleforløbet, så forældrene får bevis for, at det er til gavn for dem og den unge. I processen med at opbygge tillid kan det være en god idé at inddrage andre parter. Det kan være nøglepersoner i forhold til den unge og forældrene, fx klasselæreren, en tosproget lærer, personer fra familien eller netværket eller måske en præst.
Det kan også være en god idé at inddrage eksempler fra andre familier, hvor børnene har foretaget et uddannelsesudvalg. Forældrene kan have brug for at se, at det fungerer for andres børn og dermed kan være en mulighed for deres eget barn. Det kan give tryghed.
Det er vigtigt, at målet er synligt – det skal være tydeligt, hvad man arbejder hen imod, nemlig at sikre den unge en fremtid i samfundet. Og så skal handleplanen give mening for forældrene, så de bakker op og støtter. Men det må ikke glemmes, at det først og fremmest drejer sig om den unges valg, og det er det, der skal arbejdes hen imod.