Nogle vejledte er glade for at blive opsøgt af en vejleder. Det gælder fx den kvinde, som blev opsøgt af en vejleder på sin arbejdsplads. Hun havde aldrig tænkt på, at vejledning kunne være noget for hende. Det var vistnok noget, de havde nede på fagforeningen – og det var i hvert fald kun noget for arbejdsløse. Men da hun mødte vejlederen på sin arbejdsplads i en pause i et vejledningshjørne, gik der en prås op for hende: Her var faktisk hjælp at hente.
Hun kunne tale med en professionel vejleder, som lyttede til hende og både gav hende et kompetent med- og modspil og gav hende oplysninger om uddannelses- og jobmuligheder, som hun ikke kendte til. "Det betød meget for mig, at vejlederen kom til mig, på min arbejdsplads," som det hedder i et dansk eksempel fra det prisbelønnede Leonardo da Vinci-projekt Workplace Guidance (se Workplace Guidance and Counselling; og CEDEFOP, 2008a, s. 57).
I dette tilfælde var det en professionel vejleder, som regelmæssigt over en længere periode besøgte en arbejdsplads. Her blev der gradvist opbygget den tillid, som er afgørende for god og effektiv vejledning.
Men i andre tilfælde består den opsøgende indsats i, at en mellemmand/kvinde udgør det fremskudte vejledningstilbud, men vejlederen befinder sig i baglandet – som en professionel støtte og igangsætter. Den slags er der mange eksempler på: uddannelsesambassadører, Union Learning Representatives, Kompetence Piloter (CEDEFOP, 2008b, s. 37).
Uddannelsesambassadører er en af nøglerne i den storstilede, opsøgende vejlednings- og motivationsindsats, som i den kommende tid skal gøres på danske arbejdspladser i forbindelse med den fornyede indsats på voksenvejledningsområdet (se UVM, 2008).
Det stiller nye krav til vejlederne om at gå i forvejen og i øvrigt holde sig i baggrunden: at støtte og udvikle en opsøgende vejledning på selve arbejdspladsen i et tæt samarbejde med virksomhedsledere og fagforeningsrepræsentanter – uden selv nødvendigvis at skulle levere direkte vejledning i første led. En bagstopperfunktion.
Bag ved dette ligger en erkendelse af, at selv det mest veludstyrede vejledningshus ikke når ud til dem, der har allermest brug for vejledning. Derfor må vejlederne ud af kontoret. Vores tyske kolleger kalder det knejpe- vejledning, men det kan også foregå i en ungdomsklub. Lad os kikke nærmere på opsøgende ungdomsvejledning.