Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre, uden at han holder noget af dets liv i sin hånd. Det kan være meget lidt, en forbigående stemning, en oplagthed, man får til at visne, eller som man vækker, en lede man uddyber eller hæver. Men det kan også være forfærdende meget, så det simpelthen står til den enkelte, om den andens liv lykkes eller ej." (Løgstrup, 1956)
Løgstrups etiske fordring er et absolut krav til alle mennesker om at tage vare på hinandens liv. Denne etiske fordring er grundvilkåret for mødet mellem mentor og mentee i Folkehøjskolernes Forenings (FFD) nye mentorprojekt. I efteråret 2007 og foråret 2008 får 160 unge mellem 16 ½ og 25 år mulighed for at gennemføre et højskoleophold med mentorordning. Projektet er finansieret af Undervisningsministeriets satspulje. Højskolernes mentorprojekt sker i samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU), og projektet bliver evalueret af Danmarks Pædagogiske Universitetsskole ved lektor Ulla Højmark Jensen.
De unge, som højskolernes mentorprojekt henvender sig til, er karakteriserede ved, at de ikke har gennemført en ungdomsuddannelse. Typisk vil de unge have oplevet et eller flere frafald fra gymnasiale eller erhvervsorienterede uddannelser.
Vi ved fra flere undersøgelser, at denne gruppe af unge er en meget broget flok, som kræver en differentieret indsats, hvis de skal fastholdes i uddannelsessystemet. Antalsmæssigt drejer det sig om ca. en ud af hver seks unge, der ikke gennemfører en uddannelse efter 9. klasse. Det svarer til ca. 10.000 i hver ungdomsårgang.
Teoretisk og empirisk har vi (Jensen og Jensen 2005) arbejdet med en opdeling af de unge i fire grupper: de opgivende, de praktiske, de vedholdende og de flakkende. Ulla Højmark Jensen vil i det følgende give en kort karakteristik af de unge og den mulige mentorrolle, som de unge vil kunne profitere af (Jensen 2007).