Alt imens Odysseus udkæmper den Trojanske Krig, klarer husvennen Mentor mange opgaver på hjemmefronten. En af dem er at opdrage Odysseus’ søn Telemachos. Mentor giver ham mod- og medspil i opvæksten. Er hans vejleder.
Nu ved vi ikke præcis, hvilke vejledningsmetoder Mentor faktisk brugte over for Telemachos, men først og fremmest var han vel et identifikationsobjekt. Altså et eksempel til efterfølgelse. Dette forudsatte at Mentor faktisk havde noget at byde på som person, som et godt eksempel. Oven i købet i faders sted hjemme på Ithaka - mens Odysseus var i gang med den trojanske hest.
Hvor finder vi mentor i det danske uddannelsessystem og på danske arbejdspladser? Nogle aktuelle eksempler:
- Ingeniørhøjskolen i Aarhus: mentorordninger for kvindelige studerende og studerende med udenlandsk baggrund – og nu udvidet til mentorordning for alle studerende på skolen. Se artiklen Alle ingeniørstuderende får en mentor
- Landsforeningen Ligeværd. Se artiklen Evaluering "Projekt Mentor"
- Mentoring på Erhvervsakademiet Fyn. Se artiklen Erhvervslivet hjælper erhvervsskolerne
- Mentoring på erhvervsuddannelser
- Mentornetværk for kvinder
- Mentornetværk for ledere
- Mentor for integration af flygtninge. Se artiklen Mentorer får flygtninge i job
- EU-mentorprojekttil at modvirke marginalisering (VUC Vestsjælland). Se artiklen Mentorer mod frafald på VUC
- UU-Nordvestsjælland. Se artiklen Flere mentorer på vej
- Og syv andre UU'er (Ungdommens Uddannelsesvejledning), som på forskellig vis har anvendt mentorer (oftest i form af UU-vejledere, Se artiklen Syv UU’er sætter gang i mentorordninger.
Mentorordningerne har fungeret som en støttende og til tider opsøgende vejledningsfunktion over for frafaldstruede elever på ungdomsuddannelser, over for elever af anden etnisk herkomst end den danske og i det hele taget over for marginaliserede unge (om de syv UU-mentorprojekter, se Kommunernes Landsforening hjemmeside: Mentorprogrammets rammer.
Pointen er, at listen er lang og aktiviteterne forskellige, men at de fleste kredser om at bruge en voksen person som støtte og positiv identifikationsfigur for unge eller andre i en marginaliseret position.