Udenlandske studerende på danske universiteter stiller helt andre krav til de tilbud, de danske universiteter har haft på området, og vores egne studerende kommer hjem fra et udlandsophold med nye krav til hjælp og støtte i forbindelse med karriereplanlægningen. Nye love for universiteter og vejledning skubber på i samme retning.
Universiteterne er i stigende grad blevet omdrejningspunkt for krav fra såvel studerende som virksomheder vedr. karriereplanlægning og kompetenceudvikling. De studerende ønsker hjælp både til at få et bedre ind- og overblik over deres personlige muligheder på arbejdsmarkedet - såvel her i landet som i udlandet – og individuel hjælp til at nå konkrete mål i brancher og virksomheder.
Virksomhederne bruger mere end nogensinde universiteterne til employer branding og rekruttering og indgår forskellige former for samarbejdsaftaler herom.
Career eller Corporate Centertanken er for alvor kommet til Danmark. De danske universiteter er blevet aktive medspillere på det globale arbejdsmarked for såvel nyuddannede som mere erfarne dimittender, som de binder til sig gennem diverse Alumni Centeraktiviteter. Men hvordan forsøger de at håndtere denne nye rolle i en tid, hvor det kniber med ressourcer, og hvor dokumentation for høj beskæftigelse i de interessante job i stort set hele verden er blevet en væsentlig konkurrenceparameter? Det korte, men alligevel ret præcise svar er: Ved indgåelse af strategiske alliancer med eksterne samarbejdspartnere, både erhvervsliv – her bl.a. dimittenderne – og relevante organisationer. Ikke kun for at få flere ressourcer til arbejdet ad denne vej, men også ud fra en erkendelse af, at der uden for murene findes viden og erfaring, som universitetet ikke på alle områder mestrer i samme omfang.