Det er tirsdag i januar, og indbakken i vejledningen bugner som sædvanligt. Første mail er fra Michael, som skriver:
"Jeg har hørt, det er svært at komme ind på Psykologi igennem kvote 2. Hvordan forbedrer jeg mine chancer? Gælder det samme for Sociologi og Teologi?"
Jeg svarer Michael ved at tilpasse et standardsvar, jeg har lavet for kvote 2 og henviser med link til de tre uddannelsers hjemmeside. Svaret slutter med en opfordring til Michael om at vende tilbage, hvis han har flere spørgsmål. Dernæst går jeg videre til næste mail i rækken.
Det er et typisk billede på en mailkorrespondance i vejledningen, hvor uklare spørgsmål besvares med standardsvar. I eksemplet er det umuligt at vide, om tyngden i spørgsmålet er optagelse gennem kvote 2 på Psykologi eller afklaring om valget mellem tre fag. Ressourcerne er ikke til at stille præciserende spørgsmål. Man løser i stedet problemet ved at udvikle en række standardsvar. De dækker emneområdet og bygger på vejlederens fornemmelse for vejledtes behov.