Det er centralt i enhver vejledning, at den vejledningssøgende oplever en reel mulighed for at arbejde med sine handlemuligheder. Albert Bandura mener, at det er individets forestilling om en situation, der har størst indflydelse på, hvordan vedkommende handler, og taler i den forbindelse om self-efficacy (Bandura 1997). Self-efficacy er troen på egen formåen. Oplevelsen af, om man mestrer en given situation eller ej, har ifølge Bandura stor indvirkning på, hvilket område man vælger at beskæftige sig med. Ligesom graden af troen på egen kunnen har indflydelse på, hvor ihærdig man forsøger at gennemføre en opgave.
Individets tro på egne evner til at organisere og igangsætte handlinger for at opnå noget bestemt, kalder Bandura: at være agent i eget liv. Bandura peger på, at vi har tendens til kun at tilegne os adfærd fra personer, vi kan identificere os med, og vores læringsmuligheder er således begrænsede af, hvem og hvor mange vi identificerer os med.
Det må være en af vejledningens fineste opgaver at hjælpe de vejledningssøgende med at blive agenter i eget liv, give dem tro på egne evner og oplevelsen af muligheden for at handle. Især i forhold til forventninger og forestillinger, der eventuelt er præget af fastlåste identifikationer med omgivelserne. Her kan vejlederen være med til at udvide vejledtes handlerum ved at fokusere på at hjælpe vejledte med at udvikle og acceptere nye eller flere billeder af dem selv og deres rolle i en verden omkring uddannelse og erhverv.