Speciale: En undersøgelse af uddannelsesvejledning målrettet unge fra udsatte boligområder
Kort introduktion til specialet
Specialet tager afsæt i et samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) i Københavns Kommune i forbindelse med, at UU har igangsat en særlig uddannelsesvejledningsindsats målrettet unge fra tre udvalgte udsatte boligområder. I specialet undersøges indsatsen fra elevernes perspektiv, med fokus på hvordan uddannelsesparate elever og deres forældre oplever og gør brug af indsatsen.
Problemformulering
Hvordan kan betydninger af uddannelsesvejledning set fra et deltagerperspektiv forstås på grundlag af en undersøgelse af en særlig vejledningsindsats rettet mod uddannelsesparate elever fra et udsat boligområde? Herunder: - Hvordan indgår uddannelsesparate elever og deres forældre i individuelle vejledningssamtaler, og hvilke deltagelsesmuligheder skaber vejledningssamtalerne for eleverne? - Hvordan tillæges rammer og lovgivningsmæssige betingelser omkring den særlige indsats betydning?
Vigtigste fund
I samtaler med forældre, der ikke har det store kendskab til de forskellige uddannelser, fremstår samtalen primært som en vejledning for forældrene og et rum, hvor de kan få viden om de forskellige ungdomsuddannelser, der findes. I det tilfælde får vejledningen betydning som en praksis, der kan understøtte at eleverne med hjælp fra vejlederen, kan formidle de rammer og krav der er fra skolen/uddannelsessystemets side i forhold til elevernes valg af ungdomsuddannelse.
Specialets vigtigste teorier
- Kritisk psykologisk praksisforskning - Klaus Holzkamp, Ernst Schraube, Ute Osterkamp, Ole Dreier, Vibeke Jartoft.