Anmeldelse af Else Lücking, maj 2023
Telefonrådgivning. Af Nanna Boysen og Ulla Lyndby Christensen, Akademisk forlag, 2022
Bogen handler om, hvordan forskellige rådgivningsenheder hver dag rådgiver borgere i telefonen om mange forskellige emner. Du får et indblik i, hvad det særlige ved telefonrådgivning er, og hvilke metoder rådgivningsenhederne med fordel kan anvende. Bogen fortæller også om forskellige typer af samtaler, og hvordan rådgiverne kan blive påvirket af de forskellige samtaler.
Derefter beskriver bogen, hvordan de forskellige enheder kan skabe trivsel blandt rådgivere og sætter i den forbindelse fokus på værdier og etiske dilemmaer og eventuelle juridiske forpligtelser hos enheden.
Bogen fangede min interesse med det samme, da den er skrevet i et nemt og tilgængeligt sprog, og jeg kunne hurtigt genkende vores egen praksis i bogens fortællinger.
Indledningen satte rammen for, hvem bogen er skrevet til, og hvordan bogen er bygget op. Bogen er inddelt i tre dele og et efterord, hvilket gør den overskuelig for læseren. Den kan derfor både læses sammenhængende, men man kan også vælge særlige relevante afsnit.
Bogen giver forslag til gode øvelser og arbejdsspørgsmål, som kan bruges i supervision eller til at drøfte med henblik på udvikling af enhedens tilbud. Uanset om man rådgiver eller vejleder, så arbejder man med relationer. Som teamleder i eVejledning er det vigtigt for mig at passe på medarbejderne og derfor er del 3, som handler om rammerne omkring medarbejderne, meget relevant for mit arbejde.
Bogen bringer også konkrete citater fra enkelte rådgivningsenheder. Det betyder, at man fornemmer, hvad der kan være på spil i en samtale og forestille sig, hvordan teorien kan understøtte arbejdet i enhederne. Det oplevede jeg som et spejl af vores egen praksis. For eksempel er viden om "faste brugere" et nyt begreb, som vi kan få inspiration til at arbejde med i eVejledning. I denne sammenhæng betyder det brugere, der over en længere periode vender tilbage ad flere omgange uden at der nødvendigvis er fremdrift eller udvikling i deres situation eller tanker om den.
Jeg forestiller mig, at bogens metoder kan overføres af vejledere og rådgivere, der bruger andre medier. For eksempel hvis man vejleder på chat, som også er en ”synkron” samtale, men blot på skrift.
Jeg vil anbefale denne bog til alle vejledere, rådgivere og andre, der bruger telefon i deres rådgivningsarbejde.