Forfatterne, som begge er lektorer på professionshøjskolen UCL, har igennem mange år beskæftiget sig med vejledningsområdet, herunder undervisning på diplomuddannelsen i uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning.
I artiklen behandler de den professionelle vejleders opgaver i FGU-skolen, herunder de udfordringer vejledningen er indlejret i, men også hvordan den professionelle vejleder kan bidrage særdeles positivt til at styrke opgaveløsningen med den unge i centrum. For at illustrere dette har forfatterne udviklet en model, der kan anskues som en oversigt over de opgaver og samarbejdsrelationer, man som vejleder skal indgå i. Modellen uddybes med eksempler, som bidrager til refleksion og indsigt i vejlederens opgaver.
Artiklen behandler også en forandret vejledningsforståelse, som man kendte fra VUC og produktionsskolen. Fra, at vejledning er noget, der forgår med og om eleven, sker der en bevægelse imod, at den professionelle vejleder har en endnu større rolle i organisationen.