Analysen påviser, at større virksomheder i højere grad tager lærlinge end små virksomheder. De store virksomheder, der er godkendt til at have elever/lærlinge har ikke overraskende en mere varieret og aktiv rekrutteringstilgang end små virksomheder. De bruger oftere praktikpladsen.dk, sociale medier eller annoncering i aviser. Den aktive strategi kan betale sig. DEG skriver, at virksomheder med aktive rekrutteringstilgange har ”en samlet lærlingedækning på 73%, hvor virksomheder med passive rekrutteringstilgange, har en samlet lærlingedækning på 53%”.
Godkendte virksomheder i tømrerbranchen har den mest passive strategi i forhold til rekruttering med kun 3 % på analysens skala over fordelingen af aktive-passive rekrutteringsstrategier i forskellige brancher. Selvom virksomheder på det merkantile område er de mest aktive, når det kommer til rekruttering (med 77 %), er der til gengæld en højere andel af virksomheder på det tekniske hovedområde, der har lærlinge. Nemlig 62 %, modsat 44 % af virksomhederne på det merkantile område. Det betyder dog ikke, at det tekniske område tager flere elever/lærlinge end det merkantile område, da undersøgelsen ikke siger noget om antallet, de har ansat, men blot at de har ansat.