I de senere år har der været stor bevågenhed om folkeskolen, særligt folkeskolereformen, lærernes arbejdstidsaftale og inklusion har fyldt meget. Sideløbende hermed ses, at lærerne fravælger jobbet i folkeskolen. En undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at 4 ud af 10 nyuddannede lærere i 2015 ikke er ansat i folkeskolen efter 5 år efter endt uddannelse. Læs analysen her. Herudover har optaget på læreruddannelsen i de sidste 10 år været svingende (Danske Professionshøjskoler) og er i år faldet med 11 % (UFM, 2022). Danske Professionshøjskoler satte sig i 2016 for at undersøge hvordan lærerne har det ud fra en kvalitativ vinkel og har bl.a. dykket ned i det med rapporten om, hvorfor lærere stopper i folkeskolen (2016) og en rapport om, hvorfor unge mennesker vil være lærere (2017). I nærværende rapport fra 2019 var der fokus på lærernes trivsel.
Rapporten Når verdens bedste job bliver hårdt er baseret på 1.232 besvarelser fra lærere på seks åbne og tre lukkede spørgsmål om alder m.v. De åbne spørgsmål lød:
1. Hvordan er det for dig, at være lærer i folkeskolen?
2. Hvorfor er du i folkeskolen?
3. Beskriv, så godt du kan, hvad der trækker dit arbejde i en positiv retning
4. Beskriv, så godt du kan, hvad der trækker dit arbejde i en negativ retning
5. Hvad håber du, der sker med folkeskolen inden for de næste 10 år?
6. Er der andet du vil tilføje?
Resultaterne fra besvarelserne indeholder flere dobbeltheder og paradokser. De, er sammen med en masse citater fra lærerne, nøje beskrevet i rapporten. Hovedpointerne er disse:
- de fleste lærere er meget dedikerede til deres arbejde, de elsker at undervise og arbejde med børn
- de holder af samarbejdet med kolleger
- de synes at folkeskolen er en vigtig samfundsinstitution
- de synes, at arbejdet er hårdt og frustrerende pga. et stort tidspres
- tidspresset giver bekymringer ift. om man kan holde til det eller om man vil søge væk
- lærerne oplever frustration over ikke at have tid til undervisning, som de ser som kerneopgaven
- lærerne oplever et misforhold mellem krav og ressourcer.
Som vejleder kan det være interessant at dykke ned i spørgsmålet om, hvad der trækker lærerarbejdet i en positiv retning. Her nævnes arbejdet med eleverne for de flestes vedkommende (80 %) og samarbejdet med kollegerne for en dels vedkommende (57 %). Det er særligt relationen til eleverne og udviklingsarbejdet med eleverne, som bliver nævnt som det positive ved lærerjobbet.