Videnscenter artikel

Fra pres og automatvalg til nysgerrighed og energi på fremtiden

Professor Rie Thomsen beskriver og fortæller i en artikel på EMU.dk, Danmarks Læringsportal, om udfordringer i de unges valg af uddannelse og kommer med bud på, hvordan lærere og vejledere kan støtte den unge i valget.

Rie Thomsen stiller i artiklen skarpt på karrierelæring og opfordrer til, at der i vejledningen af de unge kommer mere fokus på læring i stedet for fokus på selve valget. Der kan være tendens til at vejledningsaktiviteter, såsom fx brobygning, praktik og introkurser har fokus på valg og afklaring fremfor at fokusere på læringen i aktiviteterne.

Artiklen bygger blandt andet på forsknings- og udviklingsprojektet "Udsyn i udskolingen" (Poulsen, Thomsen, Buhl og Hagmayer, 2016) og viser, at når aktiviteterne italesættes som et bidrag til at blive afklaret, kan det medføre at eleverne ikke går nysgerrigt og undersøgende ind i dem, men i stedet hurtigt konkluderer, at det ikke er noget for dem. 

Herudover argumenterer Rie Thomsen for, at det er vigtigt at anerkende den unge for, hvor de lige præcis er i deres uddannelsesvalg, og at der ikke er noget, der er rigtigt og forkert i deres ståsted. 

I artiklen er der også en kort video, hvor artiklens forfatter, Rie Thomsen, fortæller om, hvordan lærere og vejledere kan være med til at støtte den unge i uddannelsesvalget.

Læs hele artiklen.

Forskningsprojektet Udsyn i udskolingen kan hentes her.