Ud fra en politisk ambition om, at 30 % af en årgang skal begynde på en erhvervsuddannelse efter 9. eller 10. kl. i 2025 mod nu ca. 20 %, er det interessant at kigge på, hvad der sker i de unges valgproces, som får dem til at vælge gymnasiet frem for erhvervsuddannelserne.
Denne EVA-rapport dækker en del af flere undersøgelser, hvor man har fulgt 5.000 unge fra de begyndte i 8. klasse i 2016 og tre år frem. Undersøgelsen har haft til formål at få en større forståelse af, hvad der er vigtigt i de unges valgproces, når de skal vælge ungdomsuddannelse, hvad er typisk for valget og hvordan trives de efter at være påbegyndt deres ungdomsuddannelse.
De unge har alle besvaret et survey, som er sat sammen med registerdata. Derudover har EVA lavet kvalitative interviews med 40-60 unge i hvert af årene.
Rapportens hovedkonklusioner er bl.a.:
- De unge oplever meget tvivl i deres valg af ungdomsuddannelse. Det er meget forskelligt, hvornår den unge oplever tvivlen.
- De unge vil gerne have en uddannelsesplan, som afspejler deres interesser og de vil gerne have en realistisk uddannelsesplan. Forventningen om, at der skal være en plan, kan skabe et pres hos den unge, da det kræver overvejelser om "Hvad vil jeg med mit liv?".
- De unge, der vil i gymnasiet har allerede besluttet sig i 8. klasse. 93 % af de unge, der overvejer en gymnasial uddannelse ender også med at gå i gymnasiet.
- Ud af de unge, som i 8. klasse overvejer at begynde på en erhvervsuddannelse er det tilsvarende kun 52 % som rent faktisk gør det.
- Samlet set er det 69 % af de unge, som begynder på den ungdomsuddannelse, som de havde udtænkt sig allerede i 8. klasse.
- De unge oplever valg af en erhvervsuddannelse som svært, da de på den måde ikke vil være en del af flertallet.
- De unge, der begynder på en erhvervsuddannelse, føler sig mere sikre på deres uddannelsesvalg end dem, som er begyndt i gymnasiet.
- De unge er generelt tilfredse med deres uddannelsesvalg også selvom de ikke trives og mange føler sig pressede.
- De unge på erhvervsuddannelserne er generelt mere motiverede end de unge på gymnasiet, og de unge trives mere på erhvervsuddannelserne.
- Tre faktorer er vigtige i forhold til om unge trives på en ungdomsuddannelse: at den unge synes, at uddannelsen er interessant, at fagligheden er passende og at den unge trives med de andre elever og har gode lærere.