Selvom der er stort politisk fokus på ansøgerantallet til erhvervsuddannelserne, og der har været det i flere år, rykkes der ikke meget ved unges ansøgninger til erhvervsuddannelserne. Antallet, der begynder på en erhvervsuddannelse, har været nogenlunde det samme i de sidste 10 år. I årene har der været rettet meget fokus mod de unge, forældrene, vejlederne, skolerne m.m. Men DEA mener ikke, at der har været så meget fokus mod erhvervsuddannelserne i sig selv og de mener, at det har været på tide at spørge om, hvad der skaber kvalitet i erhvervsuddannelserne. Hvordan kan erhvervsuddannelserne formå både at tiltrække og fastholde de unge, så udfordringerne med mangel på faglærte kan imødegås?
Projeket Kvalitet i erhvervsuddannelserne har undersøgt dette i tre spor:
- systematisering af eksisterende viden om kvalitet i erhvervsuddannelserne ud fra litteraturkortlægning og udarbejdelse af en kvalitetsmodel for erhvervsuddannelserne
- analyse af elevernes trivsel på erhvervsuddannelserne og kobling til søgningen af erhvervsuddannelserne
- caseanalyser fra skoler ud fra interviews af ledere og undervisere og besøg på skolerne.
Artikel og links til underrapporter: Kvalitet i erhvervsuddannelserne