Målet med undervisningen er, at du kan:
- bruge naturfaglige modeller og selv opstille og vurdere sådanne modeller.
- bruge matematik som et redskab til at danne modeller, der kan beskrive naturvidenskabelige fænomener og problemstillinger.
- forstå samspillet mellem teori og eksperimentelt arbejde og opnå en selvstændig og undersøgende adfærd i forbindelse hermed.
- planlægge, gennemføre og vurdere eksperimentelt arbejde, hvor du bruger laboratorieudstyr eller andet relevant udstyr.
- omgås kemikalier og udstyr på forsvarlig måde og vurdere sikkerhed og risikomomenter.
- forholde dig kritisk til naturfaglige og erhvervsfaglige problemstillinger, som de kommer til udtryk i medierne.
- udvælge, bruge og vurdere relevante it-værktøjer til f.eks. simulering, informationssøgning- og behandling, databehandling og præsentation
- dokumentere det naturfaglige arbejde gennem at registrere og efterbehandle data og iagttagelser samt beskrive eksperimenter.
- formidle og perspektivere din naturfaglige viden.
- redegøre for grundlæggende naturvidenskabelige tankegang, begreber og metoder, som bruges i erhverv eller dagligdag.
Faget omfatter bl.a. undervisning i fagets kernestof, som er:
- stoffers opbygning
- kemiske reaktioner
- energi
- bølger
- statistik
- funktioner og vækstmodeller
Undervisningen rummer såvel teoretisk som eksperimentelt arbejde i laboratorier mv.
Du skal udarbejde en skriftlig emnerapport eller en anden form for dokumentation, hvor du bruger naturfaglige begreber og metoder til at analysere og beskrive en erhvervs- eller samfundsrelevant problemstilling.
Faget kan udbydes som enkeltfag på tekniske skoler.
Eksamen
Faget afsluttes med en mundtlig prøve med udgangspunkt i den skriftlige rapport.
Værd at vide
Skolerne afgør selv, om de vil udbyde et enkeltfag. Se i holdoversigten, om der er aktuelle hold.
Der kan også være mulighed for at læse enkeltfaget som led i en GVU (Grunduddannelse for voksne) eller under tompladsordningen.