Uddannelsen giver dig viden om brugernes vaner, brugsmønstre og adfærd på forskellige digitale medieplatforme. Du tilegner dig teorier, metoder og videnskabsteori, som du anvender på konkrete formidlingsopgaver.
Du lærer at planlægge din formidlingsindsats på tværs af platforme og 'devices'. Du kan arbejde med digitale forløb, hvor du især overvåger, filtrerer, verificerer og sammensætter andres bidrag. Men du kan også påtage dig ledende og koordinerende jobfunktioner i forbindelse med digitale journalistiske forløb fra ide over planlægning og produktion til måling af effekt.
Retninger
Du kan specialisere dig med retningen:
- Social Media Management
Det er også muligt at gennemføre uddannelsen uden retning.
Opbygning
Uddannelsen består af:
- 2 obligatoriske moduler (20 ECTS)
- Et antal valgfrie og/eller retningsspecifikke moduler (25 ECTS)
- Et afgangsprojekt (15 ECTS)
Undervisning
Undervisningen kan veksle mellem forelæsning, diskussion, øvelser, projektarbejde, gruppearbejde og e-læring.
Eksamen
Der afholdes prøve efter hvert modul. Hele uddannelsen afsluttes med en eksamen.
Uddannelsessteder
Uddannelsen udbydes af:
- Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i København og Århus
Titel
En fuld diplomuddannelse i digital journalistik giver ret til titlen Diplom i Digital journalistik.
Uddannelsens engelske betegnelse er Diploma of Digital Journalism.