Målgruppe: 8.-10. klasse
Vejledningsforløb: Forløbet bygger på positiv psykologi og tankerne her fra om flow og 24 universielle styrker. Eleverne arbejder med at finde egne styrker og sætte dem i spil.
Der er fire elementer, du som vejleder kan vælge at plukke fra. Dette er et forslag til, hvordan forløbet kan se ud i den kollektive vejledning:
1. Eleverne ser videoen Find dine styrker. Eleverne vælger en eller flere styrker ud hver, som de synes kendetegner dem.
2. Alle arbejder med cases i grupper: Fire styrke-cases. Eleverne skal på baggrund af en kort beskrivelse af en ung vurdere, hvilke styrker der er særligt fremtrædende hos case-personen.
3. Alle arbejder med værktøjet Mine styrker individuelt. Efterfølgende samles der op på arbejdet i samme grupper som før, og den styrke, som de hver i sær havde valgt inden værktøjet blev gennemført, skal nu vurderes. Var der mon en anden styrke, jeg hellere ville have valgt? I givet fald hvorfor?
4. Eleverne arbejder i grupper om følgende spørgsmål, der evt. kan debatteres i plenum efterfølgende: Hvilken viden har jeg fået om mig selv? Hvad kan jeg arbejde videre med, som vil være vigtigt for mig fremover? Fx i skolen, blandt venner, i familien, i et fritidsjob, i fodboldklubben mv.
Tidsforbrug: 1-2 lektioner
Forberedelse og materiale: Eleverne skal have individuel adgang til nettet, og de skal bruge UNI-login. De fire cases skal printes.
Links:
1. Speedsketchfilm: Find dine styrker
2. De fire cases: Styrker
3. Værktøjet Mine styrker fra Mit UG